Pølse- og makaronigrateng

150 gram makaroni (tørr)
200 gram finhakka middagspølser
60 g margarin
60 g hvetemel
6 dl melk
2 ts salt
1/2 ts muskat
2 eggeplommer
2 eggehviter
Knust kavring/brødrasp

Kok makaronien, sil av vannet og skyll den i kaldt vann. La den renne godt av.
Smelt margarin og bland i melet. Spe med melken og gi sausen et oppkok. Smak til med salt og muskat.
Kjøles av og eggeplommene røres i.
Pisk eggehvitene stive, og bland saus og eggehviter forsiktig sammen. Jeg bruker en slikkepott og vender sausen forsiktig inn i de stivpiskede eggehvitene.
Bland i makaroni og pølsebiter.
Blandingen has i en smurt ildfast form, og brødrasp strøs over.

Stekes midt i ovnen, ca 225 grader i ca. 30 minutter.

Jeg serverer kokte poteter og smeltet smør til.

Kommentarer

  1. Denne bloggen har jeg visst ikke fått med meg!! Denne må jeg virkelig bla i når jeg har en ledig stund, det ser ut som du har samlet masse spennende oppskrifter her =) Ang. målekoppene har jeg to grønne igjen i skrivende stund. Bare mail meg på saligelavendel@yahoo.com hvis du vil ha en kopp eller to, så skal jeg maile deg tilbake =)

    SvarSlett
  2. Mmmm:-) ser godt ut! Takk for så kosleig kommentar fra en sambygding:-) Ja, den leies ut på heltid..Tenkte faktisk å gjøre det der med helge/ukesleie, men ble så mye å administrere tenkte jeg... Kanskje en annen gang...Den er ihvrtfall i bruk av ungene her når den står tom:-) Ha en fin fin uke!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg