Havrekjeks ala Kari

Dette er nok en oppskrift som stammer fra min svigermor Kari i Trondheim. Både Jon og og guttene elsker disse havrekjeksene med smør og brunost på. Jeg er litt usikker på om det egentlig er nødvendig å koke opp melken før man blander den med havregryn, men det er nå slik denne oppskriften er. Min ovn er såpass varm at 250 grader blir for varmt for disse kjeksene, så jeg bruker 220.
 
Men her er altså oppskriften, med Karis egne ord:



½  kg lettkokte havregryn

½  l helmelk

¼ kg smør

2 ss farin

1 ½ ss hjortetakksalt

½ ts salt

Ca 200 g hvetemel

 

Kok opp melken og hell den straks over grynene.   Sett dette bort noen timer eller til neste dag.  Smelt smøret og tilsett det.  Sikt sammen mel, farin, hjortetakksalt og salt og elt det inn i deigen.   (det kan være litt vanskelig å få blandet alt sammen,   -  jeg tømmer til slutt alt på bakebenken og blander  det der til en fast klump J).  Del deretter deigen i passende biter som kjevles ut   -  2 -3 mm      tykkelse.   Stikk ut kjeks med glass eller lignende.  Legg kjeksene på bakepapirkledd stekeplate og prikk dem med en gaffel.

Stekes ved 250 grader C ca 15 min (+/-) til de er lysebrune/brune (blir ca 3 -4  plater) .

Jeg steker 3 plater av gangen i varmluft.

Pass på at havrekjeksene er helt kalde før de legges i boks, ellers blir de lett slangne.

Kommentarer

Populære innlegg